Isnin, 28 Disember 2009

KLOROFIL


Ketika rawatan moden mula diperkenalkan pada tahun 1908, di negara-negara barat penggunaan herbal sebagai ubat-ubatan dianggap kuno dan berbahaya, akibatnya masyarakat menjauhi pengubatan tradisional selama puluhan tahun. Kenyataan ini sangat berlawanan dengan negeri Timur lainnya seperti Jepun, Korea, Taiwan dan Cina. Kini semakin luas diketahui, bahawa ubat kimia moden ternyata membawa kesan negatif baik secara langsung mahupun tidak langsung. Selain itu, beberapa penyakit berat justeru tidak/belum dapat disembuhkan dengan ubat kimia, oleh kerana itu ramai yang mulai beralih arah ke perawatan alternatif penggunaan herba.

Klorofil yang merupakan salah satu senyawa bahan alam yang berkhasiat sebagai makanan kesihatan tambahan, adalah pigmen fotosintetis hijau yang banyak ditemukan pada tumbuhan peringkat tinggi. Maklumat mengenai berbagai tumbuhan yang kaya dengan klorofil sangat diperlukan oleh manusia, sehingga dapat dimanfaatkan sebagai tumbuhan makanan kesihatan tambahan yang berpotensi.
Kajian dibuat mengenai kandungan dilakukan pada beberapa spesis tumbuhan hijau yang tumbuh di serata dunia. Penelitian kandungan klorofil dilakukan menggunakan Klorofilmeter Minolta SPAD-502 yang dapat mengukur kandungan klorofil dengan mudah dan cepat menunjukkan kesan.

Klorofil adalah tanaman yang berkhasiat sebagai makanan kesihatan tambahan kerana di dalamnya terkandung suatu zat yang efektif dalam pencegahan maupun pengubatan sesuatu penyakit. Zat-zat tersebut dapat berupa alkaloid, flavonoid, terpenoid, fenolik ataupun pigmen.


Klorofil adalah pigmen utama yang terdapat pada tumbuhan, alga dan bakteri fotosintetik.


Klorofil sangat berperanan dalam proses fotosintesis tumbuhan, namun pigmen ini tidak hanya penting bagi tumbuhan sahaja. Keberadaannya dalam makanan dapat menunjang kesihatan bagi yang memanfaatkannya. Di dalam tubuh, salah satu senyawa antioksidan ini dapat berfungsi sebagai pembersih, pembentuk sel darah merah, pengatur keseimbangan sel-sel tubuh, peningkat daya tahan tubuh dan pengganti sel-sel yang rosak.

Klorofil adalah pigmen pemberi warna hijau pada tanaman. Senyawa inilah yang berperanan dalam proses fotosintesis tumbuhan dengan menyerap dan mengubah tenaga cahaya menjadi tenaga kimia yang diperlukan untuk kesihatan.
Warna hijau daun sangat berhubungkait dengan kandungan klorofil. Pada umumnya, semakin hijau warna daunnya akan semakin tinggi kandungan klorofilnya.

Harga/ Price

Pengedar (DP) Pelanggan (CP)
Semenanjung Malaysia
RM 45.00 (DP) RM 55.00(CP)
Sabah/ Sarawak
RM 51.00 (DP) RM 61.00(CP)
Singapura
$ 27.50 (DP) $ 30.50(CP)
Brunei
$ 27.50 (DP) $ 30.50(CP)

PV 22.5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan